Tuesday, February 1, 2011

[Terkini] Krisis Di Mesir Keadaan Sebenar Pelajar Malaysia dan Mangsa Banjir@NajibRazak

Mari kita sama-sama mendoakan keselamatan dan kesejahteraan saudara-saudara kita di Mesir. Keadaan semakin genting bilamana pelajar-pelajar Malaysia terpaksa bersembunyi di dalam rumah yang kecil seramai 30-40 orang. Ada yang kebuluran kerana makanan terpaksa dicatu(BAYANGKAN 48JAM TANPA MAKANAN), air pun dicatu. Talian terakhir internet terputus. Dan, hari ini akan menyaksikan perhimpunan berjuta-juta orang di Kaherah bagi meningkatkan gesaan tuntutan perletakan jawatan Presiden Hosni Mubarak.(sumber  Utusan Online)


Ini di ambil dari blog.ariff bertarikh 31 Januari 2011. Mari sama-sama kita panjangkan info ini. 







Salam Ariff, saya Nadia, a student in Egypt.
Ariff, kini saya berada di Malaysia kerana pulang untuk winter break, but when I got home, the condition in Egypt somehow got worse about the Hosni Mubarak thingy. Ramai yang sangka keadaan kat sana adalah okay, mengikut kata Jabatan Penuntut Kaherah Mesir dan Kedutaan Malaysia di sana, but there are parts that they don’t know:
Di tempat saya Mansoura, people got killed on the streets, houses are getting robbed and they are aiming to attack Malaysian students. There are about 6000 prisoners on the streets! Pelajar kita di Alexandria dirogol, airport dibakar dan anggota polis tidak lagi menjalankan tugas mereka.
Kita memohon supaya kerajaan Malaysia memandang serius hal ini. Bukan sahaja di Mansoura, malah di seluruh Mesir keselamatan rakyat kita terancam.
Segala update berkenaan keadaan di sana boleh dibaca melalui blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita
Jika ada cadangan di luar sana untuk membantu kami mendapatkan perhatian kerajaan Malaysia, sila hubungi Nurul Nadia Binti Md Zin di 017-3193923
Atau melalui:
Facebook: Nuvul Nadiva Dizavch
Twitter: DyyaDizarch
Blog: Nadia-ism
YM: nadia_mdzin2001@yahoo.com
Please let all Malaysians know about this. I will do the same but I need your help too especially to all the bloggers out there. May Allah save our citizens there.
- Nadia
So what can you do now?
  1. Kalau ada Twitter, retweet this. Aku sengaja mention @NajibRazak dalam tajuk entri supaya everytime orang retweet, akan automatically mention nama dia. Click the retweet button. Lagi banyak, lagi bagus. It show’s that things are really serious there and we care.
  2. Reblog this. Copy paste dan post dalam blog. Time ni memang aku galakkan sangat-sangat untuk korang copy paste.
  3. Share this on Facebook.

Untuk updates sila ke blog Krisis Mesir Nasib Pelajar Kita


BANJIR! BANJIR!




Bak kata pepatah gajah di seberang kita nampak tapi kuman depan mata tak kelihatan. Eh! Betol ke ni? Bukan apa, kita juga harus ingat pada mereka menjadi mangsa banjir di negara kita ni. Nanti terlalu fokus pada yang diluar, tapi yang disini dipinggirkan. Biarlah balance, sama rata, adil dan saksama. 

Menurut sumber Berita Harian Online, sehingga jam 10m pagi tadi, terdapat seramai 45, 145 mangsa banjir daripada 11, 104 keluarga di 267 pusat pemindahan di seluruh Johor lapor Portal rasmi kerajaan negeri Johor. Setakat ini, sudah ada 3 nyawa yang diragut oleh banjir. 2 di Johor dan 1 di Melaka. Di Negeri Sembilan, seramai 4198 penduduk dipindahkan. Di Pahang seramai 690 dan di Melaka seramai 2014 mangsa banjir dipindahkan ke pusat pemindahan sementara. Sabah dan Sarawak juga mengalami nasib yang sama. (sumber Utusan Online)

Mari kita sama-sama doakan kesejahteraan dan keselamatan semua.

Al-Fatihah.

2 comments:

  1. Saya dah share dekat fb. Semoga student malaysia selamat :(

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. mari sebar-sebarkan.

    thanks!!

    ReplyDelete

beautiful mind + beautiful soul = beautiful you

Read more: http://www.pengerindu.com/2011/12/dapatkan-facebook-like-fanpage-popup.html#ixzz28HHMQhBs