Thursday, April 26, 2012

Damai

Tak sama definisi kita. Mungkin ada yang memberi definisi ketenangan, kebahagiaan mahupun percutian. Tapi setiap satu perkataan itu juga mempunyai makna yang berbeza. Ya, mungkin orang akan ambil mudah dengan memberi jawapan 'terpulang', 'bergantung' tapi apa paksinya? Bersandarkan apa? Siapa? Bagaimana?

Tuntasnya semua kita berbeza. Tidak ada yang sama itu uniknya kita. Seperti juga kebahagiaan mahupun kesunyiaan. Kita tidak boleh merasakan apa yang kita rasa sama seperti apa yang orang lain rasa. Kalau pun ada orang yang menawarkan diri untuk punya rasa ataupun faham apa yang kita rasa, mungkin apa pun rasa itu tidak akan sama waima bagi seorang sahabat.

Mereka cuma mampu mendalami dan menyelami perasaan seorang sahabat yang lain. Tapi mungkin tidak akan sampai ke dasarnya. Banyak faktor yang membezakan. Tapi mungkin apa yang boleh kita hulurkan adalah perasaan hormat. Juga menghulurkan tangan untuk meringankan beban. Berat beban perasaan tidak sama dengan berat bebanan barang fizikal mahupun konkrit. Kalau berat barang kita boleh pikul dengan takal, mesin atau alat pembantu mudah yang lain. Bolehkah kita pikul beban perasaan dengan itu semua?

Rasanya kalau kita rasa tidak faham maka jangan harapkan orang lain faham. Dan kosongnya hati itu berpunca dari rohani yang tipis. Bersandarlah pada paksi yang sebenar, kemudian damai dan bahagia akan menyusul kemudian.

Pesananku untuk diri sendiri.




2 comments:

beautiful mind + beautiful soul = beautiful you

Read more: http://www.pengerindu.com/2011/12/dapatkan-facebook-like-fanpage-popup.html#ixzz28HHMQhBs